Friday, August 19, 2011

70 tahun di dasar tasik..

~"Kadang kadang kami melelong kereta yang tersadai lama dalam stor,tetapi tidak pernah ada kereta yang terendam 70 tahun di dasar tasik di lelong"~ > James Knight..Pegawai Bonhams.



Bateri yang sudah berkarat



Menarik..Keadaan sebenar kereta.




Lampu..antara komponen asal kereta.



Papan pemuka


Stering.


Tahan lama..masih ada angin dalam tayar kereta ini


Menarik perhatian...orang ramai melihat bangkai 
kereta yang di keluarkan dari tasik.


Bagai besi buruk...keadaan rangka kereta
selepas di keluarkan dari air.

   Walau apa pun penjelasan nya,kereta usang itu sentiasa mengunakan nombor pendaftaran Perancis dan duti impot nya tidak pernah di lunaskan.
   Di percayai ,Schmuklerski mengabaikan nya ketika meninggalkan Ascona dan ia tersadai di dalam gudang.
Pegawai kastam menyedari kewujudan kereta itu dan berkeras mahu duti impot nya di bayar.Ketika itu jumlah cukai kereta berusia 11 tahun itu mungkin lebih tinggi berbanding nilai sebenarnya.Apabila tuntutan kastam tidak di tunaikan ,kereta itu perlu di lupuskan dan satu satunya kaedah paling mudah adalah dengan menolak nya ke tasik berhampiran.
  Sebagai langkah berjaga jaga,pihak kastam memasang rantai besar pada badan kereta itu bagi memudahkan ia ditarik ke darat jika ada keperluan berbuat demikian.
  Namun kereta itu akhir nya tersadai kedasar tasik.Apabila di tarik kedarat Julai lalu,orang ramai terkejut bila mendapati tayarnya masih berangin dan cat asal berwarna biru masih dapat di lihat.Di percayai,20 peratus daripada keseluruhan badan kereta itu masih bolih di selamatkan,menjadikan ia barang yang bernilai untuk pengumpul barang antik dan muzium.Pegawai Bonhams,James Knight,berkata lelongan itu adalah yang pertama seumpama nya."Kadangkala kami melelong kereta yang tersadai lama dalam setor,tetapi tidak pernah ada kereta yang terendam 70 tahun di dasar tasik di lelong".Lelongan itu akan  diadakan pada 23 januari 2011(sudah lepas)dan di jangka ia bernilai RM435,110.~Agensi

p/s:lagi lama lagi bernilai..barang lama tahan lama..

No comments:

Post a Comment