Tuesday, October 8, 2013

Hukum Karma...

Gambar sebagai hiasan,...

 Selamat malam..sambil menunggu ilham yang entah bila akan datang..Jam sudah menunjukan pukul 12:++ tengah malam..Kipas silling berpusing ligat 4 speed..namun tidak terasa sejuk angin nya..panas memantul dari dinding batu blok rumah ku ini..bahang panas di siang hari tadi belum reda..suasana agak sepi..sesekali terdengar deruan injin motor melintas depan rumah..meluncur pergi...
 Apa yang ingin ku cerita kan yer..oo ya aku teringat di beberapa minggu sudah..aku pulang kekampong menghadiri majlis sambut menantu anak saudara sebelah isteriku..ada suatu peristiwa yang bila aku ingat, buat aku berkerut kening..
 Cerita nya begini..
  Majlis tersebut di adakan pada hari Jumaat..aku pulang berdua dengan isteriku sahaja..anak2 tidak turut sama..Bila tiba hampir waktu Jumaat..aku pun pergi lah ke mesjid yang tidak berapa jauh dari rumah anak sedara ku itu dengan berkereta..setelah bersalin pakaian dengan berkain pelikat dan berbaju bersih untuk sembahyang..maka Jumaat pun bermulalah..Alhamdulillah solat Jumaat selesai aku pun turun dari mesjid untuk balik semula kerumah majlis..sebab masa ni lah waktu puncak majlis,aku kena melayan seadanya..sebab tetamu yang di jemput sebahgian besar nya adalah jemaah yang turun dari mesjid..
.Aku menghampiri kereta..bila cuba nak unlock..Allah..aku dapati pintu kereta memang aku lupa nak lock..Allahuakhbar..fuhhh....!! mengucap panjang aku..nasib baik lah tidak ada yang gatal tangan buka pintu kereta,kalau tidak..betul2 tepi pintu beg tangan isteri ku letak di situ..dalam beg tu ada macam2 barang berharga..gelang tangan dia..buku2 bank,Tabung Haji..Duit adalah jugak dalam 2k ke 3k atau lebih..pendek kata kalau lah beg tu di ambil orang..mahu lah jugak aku bermasam muka laki bini ..dan kena soal jawab panjang lah jugak cerita nya..
  Menung panjang aku selepas itu..sampai ke hari ini peristiwa tersebut tidak dapat di lupakan..dan aku tidak beritahu pada isteriku..
 Dapat tak apa hikmah di sebalik cerita ini..Aku percaya dengan hukum karma..hukum tuhan yang akan di balas di atas dunia ini jugak..pengajaran nya..kalau kita ikhlas..kita tak pernah ambik barang orang,tak pernah curi barang orang,seingat2 tak pernah menipu orang..Tuhan tidak akan membenarkan orang curi barang2 berharga yang kita ada..insyaAllah..Allah maha adil....Ya Allah Wahai Tuhan yang maha berkuasa,Ampuni lah dosa2 kami,dosa ke dua ibubapa kami,dosa anak2 isteri kami,adek beradek kami,saudara mara kami,sahabat sahabat kami dan umat Islam seluruh nya..amin.

No comments:

Post a Comment