Monday, December 2, 2013

ASAL BERINSANG, ITU IKAN




SOCIAL MEDIA - Facebook Dan Instagram Telah Merubah Kaedah Majoriti Manusia Di Dalam Berinteraksi Dan Berkomunikasi Sesama Mereka. Di Sesetengah Tempat, Dunia Internet Dan Cyber Adalah Sesuatu Yang Baharu Di Kenali. Ledakan Berinteraksi Melalui INTERNET Merupakan Kegilaan Semasa. Susah Atau Senang Tidak Lagi Menjadi Ukuran Untuk Mereka Memperolehi SMART PHONE. Ianya Telah Menjadi TRADE MARK Atau TREND Status Quo Di Dalam Hubungan Sosial Mereka. 

FACEBOOK Merupakan Medan Sosial Di Mana Manusia Berinteraksi Secara Mudah Dan Murah. Dari May 30, 2009 - Pengalaman Bersama Teman-Teman Di Facebook, Hasilnya Beberapa 'Jumpaan' (Findings) Yang Cukup Menarik Sebagai Bahan Paparan:

1) Jumlah Friends List Di Dalam Profile Melambangkan 'Popularity'. Setiap STATUS Yang Di Buat Menghasilkan Puluhan, Jika Tidak Pun RATUSAN 'Like' - Ini Mengembirakan Hati Tuan Punya Status, Walaupun Statusnya 'Out Of Interest' - i.e : "Ahhhh, Terlepas Bus", "Panaslah Hari Ni", "My Hubby Just Bought A Rocket", " When I Was In US, I Bought A Nuclear Warheads For My Kids". Orang Ini Memerlukan PERHATIAN. Ambe Sering 'Like' Tanpa Comment, Setidak-Tidaknya Ambe Telah Membantu Beliau Menjadi Gembira.

2) Merasakan Dirinya Tidak DIKENALI Oleh Umum (Dia Lupa Atau Tidak Tahu IP Address As A TRACKER), Status - Posting - Comment Yang Di Tulis 'Ikut Sedap Rasa' (Maki Hamun, Sumpah Seranah, Perkataan Lucah) Menjadi 'A Cup Of Coffee' Atau Kebiasaannya. Di Hujung Hari, Satu Demi Satu Teman-Temannya 'Undur Diri'. Tidak Terhenti Di Situ, Tuan Punya 'Wall' Menukar Pendekatan Dengan 'Menghina' Secara Umum Teman-Teman Yang Tidak Memberikan 'Sambutan' Kepadanya Lagi.

3) Mencari PASANGAN KEKAL Melalui Facebook. Tatkala Di TERIMA Sebagai 'Friend' Di Atas Permohonan Beliau, Tanpa Tangguh Beliau 'Membongkar' Seluruh Gambar-Gambar Si Teman. Melalui Gambar Beliau Jatuh 'Syok Dan Perasan'. Mudah Tertarik - Suka - Menyukai - Akhirnya Jatuh Cinta, Sedangkan Si Teman Tidak Tahu Menahu Akan 'FEELING' Beliau. Keadaan Menjadi Bertambah Parah Dan Gawat, Apabila STATUS Beliau Di 'Like' Atau Di Berikan 'Comment' Oleh Si Teman. Perasaan Terbang Melayang Ke Langit Yang Ke Tujuh Tidak Dapat Di Batasi Lagi. Apabila Keadaan Ini Di Sadari Oleh Si Teman, Beliau Cuba Menjarakkan Diri - Hal Ini Menimbulkan Salah Faham Besar. Si Perasan Dan Syok Seorang Akan 'Menggila' Di Dalam Statusnya - Hanya Menunggu Masa Untuk Di DELETE Oleh Si Teman.

Diatas Merupakan Sebahagian Pengalaman Bersama FACEBOOK Sebagai Social Media Terkini Yang Mampu Di Paparkan. Jadikanlah Facebook Ini Sebagai Laman Untuk Mendapatkan 'Info' Terkini (Jamm, Banjir, Ta'arif Baru Percukaian, Incometax, Kenaikan Harga Minyak, dsb), Berkongsi Pandangan Atau Bertukar-Tukar Pendapat.


Kredit untuk:
Megat Kuncoro Alisastro

No comments:

Post a Comment