Sunday, October 6, 2013

kueh ....CIK MEK MOLEK

ini lah dia rupa nya kueh cik mek molek...saya suka

    Asalamualaikum..selamat bertemu di entry saya yang seterus nya..untuk pra the begining of my blog..cewaah speking london..saya ni peminat makan..eh orang lain pun kalu pasal makan tok sah citer lah ..mesti minat jugak...hahaha,ok saya sikit atas laahh..ok kita citer pasal kueh kegemaran yang ringkas dan cuuuuukup senang di  sediakan..ada ubi stela...hah stela..?tu lah ubi keledek..empat lima tonggkol(betul ke penjodoh bilangan)...betul lah tu..di rebus... tentu lah hingga masak,lenyek sampai hancur tak berketul..campur kan tepung gandum..kira 50/50 lah..nisbah nya,secubit garam,dan di uli,uli sampai kurang melekat..pastu di bulat bulat agak lah sebesar mana kueh kita tu nak di buat..di leper kan se hingga bolih di letak sesudu gula ,kemudian di bentuk saperti dalam gambar...panaskan kuali ,goreng dengan api sederhana kuat..api tidak terlalu kuat mengelakan kueh cepat hangus di luar dalam belum masak..begitu lah seterus nya di goreng hingga habis...oooOooo..nama kueh ni semua orang tahu..tidak lain dan tidak bukan si cik mek molek...anak anak saya cukup suka makan kueh ni..lebih lebih pulak jadi hidangan pada bulan puasa..banyak terjual di bazar ramadhan...ok itu lah saja untuk kali ini...jumpa lagi...

No comments:

Post a Comment